Evropská komise schválila Španělsku podporu ve výši 1,2 miliardy eur na financování zvýšení výroby zeleného vodíku. Finanční prostředky jsou určeny na podporu cílů Španělska stát se významným výrobcem vodíku z obnovitelných zdrojů.
Španělsko se nijak nesnaží skrývat své ambice stát se špičkovým výrobcem zeleného vodíku v rámci celkové strategie Evropské unie na dekarbonizaci a snížení, nebo případně odstranění závislosti na dovozu fosilních paliv.
Španělská strategie pro obnovitelnou výrobu vodíku je součástí programu, který bude plně financován z části fondu EU pro obnovu, který byl vytvořen v souvislosti s pandemií covid-19. Z těchto peněz bude hrazena výstavba výrobních závodů o výkonu nejméně 100 megawattů v rámci nově vytvářených „vodíkových údolí“ na území celého Španělska.
Španělsko má velký potenciál pro solární a větrné farmy
Zelený vodík se vyrábí prostřednictvím procesů poháněných obnovitelnou energií. Španělsko má přitom značný potenciál pro výstavbu nových solárních a větrných farem, které lze využít pro napájení elektrolyzérů. Ty budou štěpit molekuly vody na kyslík a vodík téměř bez uhlíkové stopy.
Místopředsedkyně EK odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová zdůraznila, že španělská strategie pomůže urychlit výstavbu zařízení na výrobu ekologického vodíku v EU, což je v souladu s celkovými strategickými cíli unie. „Tento program rovněž pomůže Španělsku snížit závislost na dovozu fosilních paliv a zároveň minimalizovat případné narušení hospodářské soutěže,“ uvedla Vestagerová.
Vodík je vedle elektřiny považován za palivo budoucnosti, které má široké uplatnění nejen v dopravě, ale i energetice a dalších odvětvích. Jedním z průkopníků tohoto směru je japonská Toyota, která přišla s prvním vodíkovým vozem Mirai nebo vodíkový řetězec testuje v rámci experimentálního města Woven City.